Nieuws

integraal logistiek projectmanagement 1-9-2020
Lees verder...
Gemeentelijke mondkapjes verplichting - drukke gebieden 3-8-2020 Lees verder...
Hoogbouwlogistiek; als hoofd- of neventaak ? 10-7-2020

Blog: Hoogbouwlogistiek; als hoofd- of neventaak?

Geschreven door: Bas Timmers (Directeur eigenaar Timmers Bouwlogistiek)

Afgelopen jaren wordt steeds vaker onze hulp ingeroepen voor de hoogbouw tussen 70 en 215 meter hoogte, met bouwveiligheidszones tussen 9 en 25 meter (excl. stuitereffect/steiger/lengte hijsobject e.d.). Zowel de gemeente (omgeving-vergunningverlener) en de aannemer (omgeving-vergunningvrager) botsen op de onmogelijkheden vanuit de bestaande omgeving ter plaatse. Immers, in deze zone is niet al het verkeer te blokkeren met verkeersregelaars, kunnen niet alle appartementen ontruimd worden of is een omvangrijk crashdeck te kostbaar. Vanuit Bewuste Bouwers wordt bepleit bovendien zo min mogelijk hinder en overlast aan die omgeving te veroorzaken. Dan moeten we niet het verkeer gaan blokkeren, appartementen willen ontruimen en lelijke transporttunnels of crashdecks erbij plaatsen.

Wat gaat er dan fout in onze optiek?

De bestaande mindset omtrent logistiek als neventaak; we gaan eerst ontwerpen/voorbereiden en inkopen en komen dan tot de conclusie dat we een kraan/lift/vrachtwagen nodig hebben. We maken allerlei mooie plannen, waarin we omschrijven hoe we de omgeving beschermen met valschotten, –netten en/of fiets- of loopcontainers etc. Maar als we heel eerlijk zijn, dan weten we dat dit correctieve noodmaatregelen zijn, die de omgeving niet altijd beschermen. Niemand is in feite verantwoordelijk, of steekt er permanent tijd/focus/expertise in.

Wat zou raadzamer zijn?

Erken logistiek als hoofdtaak met een logistiek (hijs-)deskundige vanaf ontwerpfase en laat deze de organisatie begeleiden tot aan de oplevering. Dus niet alleen een theoretisch plan opstellen, maar ook dit plan coördineren, uitleggen en instrueren aan de uitvoerenden. Richt (hijs-)logistiek als nieuwe taak en rol in om in integraal projectbelang het aantal vervoers- en hijsbewegingen te minimaliseren, vanuit een beproefde manier van werken.

Vanuit een drie stappen plan:

  1. Tijdens tendering/calculatie berekenen van het aantal vervoers-, hijs- en hefbewegingen middels een overdraagbare quickscan met aanvullende workshop;
  2. Na opdrachtgunning volgt de werkvoorbereiding-beïnvloeding van de partijen en medewerkers om hier efficiënter mee om te kunnen gaan middels inzet van alternatieve hijs- of hefmaterieel (liften/toppers/hijskooien/ hijssteiger/van binnen uit werken e.d.). En dit vast te leggen in een proces (/draaiboek) met rolverdeling (/organigram); 
  3. Uiteindelijk wordt tijdens de uitvoering het opgezette proces gecoördineerd met deskundig (hijs-) toezicht, dagdagelijkse logistieke besprekingen en wekelijkse updates middels de Arbo 7.1-instructies voor uitvoerenden (chauffeurs/machinisten/bouwvakkers).

Vanuit deze basis …

… voorzie je een preventieve aanpak, door één centrale verantwoordelijke met autorisatie. Waarna een logistiek team kan ontstaan, dat puur met de alle bewegingen rond de bouwplaats en omgeving bezig is. Immers wat hebben we aan een ‘coördinator omgevingsveiligheid’ als deze rol niet erkend wordt door het bouwteam? Of als er géén proces met rolverdeling onder ligt?

Conclusie

Hoogbouw in Nederland is uitsluitend mogelijk als in de ontwerpfase logistieke (hijs-)specialisten worden betrokken, die mee kijken naar (on)mogelijkheden van traditioneel storten/tunnelen/prefabben/steigerloos bouwen hijsen, heffen of intern verplaatsen etc. Liefst met zo min mogelijk belang (levering materieel/medewerkers/software/overslag e.d.), zodat deze het projectbelang met zo min mogelijk omgevingsoverlast kan berekenen, beïnvloeden en bewijzen. 

Bas Timmers (Directeur eigenaar)

Timmers Bouwlogistiek BV is een neutraal advies- & projectmanagement bureau op het gebied van omgevingscoördinatie in de bouwsector. Vanaf 1993 zijn zij gespecialiseerd in beheerstere vervoers- en hijsbewegingen, op complexere bouwopgaven. Zij hebben hiervoor zelfs een blauwdruk ontwikkeld, die zij ‘Logistisch Bouwen’ noemen, en die ook aan te leren is in eigen beheer. Meer informatie op hun

Lees verder...
Nieuw communicatieplatform voor uitvoerenden 6-6-2020
 

De Bouwkroniek, besteedt aandacht aan ons nieuwe communicatieplatform voor uitvoerenden.
Zodat de omgeving rondom de bouwplaats efficiënter en veiliger georganiseerd kan worden.

https://www.bouwkroniek.be/article/coronacrisis-treft-transport.34186

Lees verder...
Omgevingsveiligheid in de bouwsector 8-5-2020
Benieuwd hoe uw project of organisatite, de omgevingsveiligheid kan optimaliseren ?
Download geheel vrijblijvend de unieke 3B aanpak.
Welke niet alleen spreekt over Berekenen van het aantal transport- of hijsbewegingen.
Maar ook in gaat over het positief Beïnvloeden, en uiteindelijk Bewijzen van gemaakte uitgangspunten.
Niets forceren; "maar juist stap voor stap, op een praktisch uitvoerbare wijze".

https://www.timmersbouwlogistiek.nl/bouwlogistiek/userdata/uploads/Omgevingsveiligheid in de bouwsector.pdf
Lees verder...
Wetgeving, vereist strengere regulering bouwlogistiek 21-3-2020
Bouw mist kans om productiviteit met logistiek te verbeteren

https://www.cobouw.nl/bouwbreed/nieuws/2020/03/bouw-mist-kansen-om-productiviteit-met-logistiek-te-verbeteren-101282657




Lees verder...